Nasze akcje

-A A +A

„Bezpieczny brzuszek”

Mężczyźni ze sztucznymi ciążowymi brzuszkami w pojazdach komunikacji miejskiej? To wspólna akcja MPK Wrocław, fundacji „Bezpieczny brzuszek” oraz studentów PWST. W ten sposób przypominaliśmy o tym, że w tramwajach i autobusach są specjalnie oznaczone siedzenia dla kobiet w ciąży i zachęcaliśmy do ustępowania im miejsc.
bezpieczny brzuszek
 

Imiona dla rysi

Latem 2012 r. we wrocławskim zoo przyszła na świat para rysi. Ogłosiliśmy konkurs dla naszych pasażerów na wymyślenie dla nich imion, które miały nawiązywać do komunikacji miejskiej. Zwyciężczyni konkursu – 12-letnia Weronika – zaproponowała, aby wabiły się one Borek i Leśnica, tak jak dwie pętle znajdujące się we Wrocławiu. Tym sposobem, rysie z wrocławskiego zoo promują komunikację miejską!
imiona dla rysi

 

Czy ten żart jest biletu wart?

„Zgubiłem portfel!”, „I don’t understand”, „Spieszę się – już wysiadam!”. Tak niektórzy tłumaczą się przed kontrolerami z braku biletu na przejazd. Aby zachęcić pasażerów do kupowania i kasowania biletów oraz pokazać im, że „kontroler też człowiek”, zorganizowaliśmy konkurs, który polegał na nadesłaniu ciekawych opisów na to jak unika się kasowania biletów komunikacji miejskiej. Z prawie 1000 otrzymanych zgłoszeń wybraliśmy 20, które nasz rysownik przedstawił w formie humorystycznych rysunków. Można było je zobaczyć w naszych pojazdach.

Czy ten żart jest biletu wart?Czy ten żart jest biletu wart?Czy ten żart jest biletu wart?Czy ten żart jest biletu wart?

 

Są zasady w sporcie i w transporcie

Gra na siebie czy asysta, Na aucie czy w grze, Kontuzja czy gra na dobrej pozycji, Faul czy fair play, Pudło czy wsad do kosza – to hasła wspólnej kampanii MPK Wrocław i klubu koszykarskiego Ślęza Wrocław. Sportowej terminologii użyliśmy po to, aby zachęcić do pozytywnego zachowania w komunikacji i przestrzeni miejskiej, np. ustępowania miejsca czy zachowania ostrożności podczas przechodzenia przez pasy przed nadjeżdżającym tramwajem. Podczas kampanii na ekranach w naszych pojazdach wyświetlane były animacje promujące bezpieczeństwo i komunikacyjny savoir-vivre. Przygotowaliśmy także specjalny program lekcji dla szkół, a po mieście jeździł tramwaj oklejony grafiką „Są zasady w sporcie i w transporcie”.

Pudło czy wsad do kosza? Faul czy fairplay?
Kontuzja czy gra na dobrej pozycji?
Na aucie czy w grze?
Gra na siebie czy asysta?

 

Parkuj 1 metr od torów

W 2013 r. we Wrocławiu kierowcy ponad 100 razy zastawili torowiska tramwajowe, parkując na nich lub zostawiając auta w zbyt małej odległości od torów. Skutkowało to zablokowaniem przejazdu tramwaju, koniecznością wezwania komisji wypadkowej MPK, Straży Miejskiej i lawety, a także wyznaczenia objazdów. Poruszeni beztroską kierowców, zdecydowaliśmy się na ich edukację. We wrześniu 2014 roku, we współpracy z wrocławską Strażą Miejską, rozpoczęliśmy kampanię „Parkuj 1 metr od torów”. Jej celem było uświadomienie wszystkim zmotoryzowanym, jak wielkie znaczenie dla komunikacji miejskiej ma to, gdzie zaparkują swoje auta. Rozdawaliśmy więc ulotki oraz zapachy do aut, z hasłami promującymi akcję, zorganizowaliśmy na Podwalu pokaz prawidłowego parkowania, a nagranie z niego udostępniliśmy w Internecie. Przez prawie cały rok eksponowaliśmy też plakaty i banery w pojazdach. W efekcie od 2014 do 2015 roku liczba odnotowanych zastawień torów przez kierowców wyniosła… 6!

1 m od torów1 m od torów
Parkuj jeden metr od torów – pokaz

 

Ogólnopolski konkurs na najlepszego motorniczego

We wrześniu 2014 zorganizowaliśmy we Wrocławiu pierwszy Ogólnopolski Konkurs Motorniczych. O tytuł najlepszego walczyło wtedy 29 przedstawicieli z 9 miast. Pierwszym etapem konkursu był test z wiedzy teoretycznej z zakresu przepisów ruchu drogowego i kwalifikacyjny przejazd sprawnościowy. W drugim etapie na uczestników czekały konkurencje praktyczne: przejazd po specjalnie przygotowanym torze, pierwsza pomoc i obsługa pasażera. Ogromną radość i satysfakcję przyniosło nam zwycięstwo naszych wrocławskich motorniczych – Barbary Gibasiewicz i Artura Kopcia.

Konkurs na najlepszego motorniczego

 

Konkurs na nowy głos do tramwajów i autobusów

Od 2002 r. we wrocławskich tramwajach przystanki zapowiadał głos Pani Iwony; ? na co dzień pracownika MPK. Po 13 latach zdecydowaliśmy się na zmianę i ogłosiliśmy konkurs na nowy głos. Naszym celem było podniesienie jakości zapowiedzi głosowych, dlatego postanowiliśmy skorzystać z usług profesjonalnych studiów nagrań. W konkursie chodziło nie tylko o piękną barwę głosu, ale przede wszystkim o kompleksową usługę profesjonalnego nagrania i przygotowania zapowiedzi prawie tysiąca przystanków. Do rywalizacji zgłoszono prawie 70 ofert. Wygrał Łukasz Klinke, który na co dzień użycza swego głosu zawodowo do reklam radiowych i telewizyjnych.

 

Poruszaj się z nami

To wspólna kampania społeczno-edukacyjna MPK i WKS Śląsk Wrocław. Promowaliśmy w niej zdrowy tryb życia i poruszanie się komunikacją miejską. Z filmów wyświetlanych na ekranach naszych pojazdów i udostępnianych w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych nasi pasażerowie mogli się dowiedzieć jak w prosty sposób żyć zdrowiej i bardziej aktywnie. Zachęcaliśmy nimi także do zmiany auta na komunikację miejską. Atrakcją kampanii był konkurs. W wybranych pojazdach MPK Wrocław podróżowali piłkarze WKS Śląsk Wrocław. Uczestnicy konkursu musieli wytropić sportowców, zrobić im zdjęcia, a następnie stworzyć z nich elektroniczny album, jednocześnie zamieszczając w nim fotografię, przedstawiającą ich sposoby na zdrowy i aktywny tryb życia. Nagrodą w konkursie było zaproszenie na profesjonalny trening z trenerami klubowymi oraz rozegranie meczu z zawodnikami WKS Śląsk Wrocław.

Poruszajmy się razem z MPK Wrocław
Po prostu ćwicz
Bądź aktywny
Myśl pozytywnie
Koncentruj się
Zawsze jedz śniadanie
Pij wodę

 

Komunikacja miejska oddechem dla miasta

„Nie chcemy truć, ale chcemy trochę zadymić” – pod takim hasłem we wrześniu 2015 r., zorganizowaliśmy happening na skrzyżowaniu ul. Ruskiej i ul. Kazimierza Wielkiego. Towarzyszyli nam przedstawiciele Dolnośląskiego Alarmu Smogowego.
Spaliny z transportu mają niebagatelny udział w zatruwaniu powietrza. Zamaskowani wolontariusze przekonywali kierowców i przechodniów, że wybór komunikacji publicznej to sprawa lepszego i dłuższego życia w naszych miastach. Każdy z nas może przyczynić się to tego, by Wrocław był stolicą zdrowego życia. Można w swoich codziennych podróżach zrezygnować z samotnej jazdy autem i postawić na komunikację miejską. Przesiąść się na rower lub łączyć wszystkie te formy transportu.

Zobacz

 

Komunikacyjny przegląd filmowy

Kampania społeczno-edukacyjna, zrealizowana razem ze studentami PWST w ostatnim kwartale 2015 r. Był to cykl filmowy, którym zachęcaliśmy naszych pasażerów do życzliwego zachowania w komunikacji miejskiej, edukowaliśmy nowych użytkowników i przypominaliśmy tym stałym zasady, które gwarantują im sprawną i bezpieczną podróż. Studenci zagrali scenki mające zwrócić uwagę na kolejność wysiadania z pojazdów MPK, głośne rozmowy czy zatrzymywanie autobusu na żądanie. Filmy można było zobaczyć na ekranach w naszych pojazdach i internecie. Kampania była także szeroko omawiana w mediach w całym kraju.

Plecaki Atakują
Desperados
Łowca Autobusów
Rozmowy Niekontrolowane
Odkryta Prawda

 

MPK – Miasto Przeciw Korkom

Wiosną 2015 r. ogłosiliśmy konkurs na slogan promujący komunikację miejską i MPK. Na autora zwycięskiego hasła czekały roczne darmowe przejazdy. Otrzymaliśmy kilkadziesiąt propozycji, z których wyłoniliśmy zwycięskie – Miasto Przeciw Korkom, które wpisaliśmy na stałe w nasze logo. Z tego i około 20 innych haseł korzystamy obecnie przy okazji naszych działań promocyjnych. W kwietniu 2016 r. ruszyła kampania wizerunkowa, w której użyliśmy slogany nadesłane przez naszych pasażerów, podkreślające zalety MPK, m.in. ekologiczną jazdę i mniejsze korki.

Miasto przeciw korkomMiasto przeciw korkomMiasto przeciw korkomMiasto przeciw korkomMiasto przeciw korkom

 

Przygarnij psiaka

Misiek, Ashmin, Krecik, Buster i Kazek to byli już podopieczni Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu - bohaterowie naszej wspólnej kampanii, rozpoczętej w styczniu 2015 r. Na ekranach w naszych tramwajach i autobusach pojawił się wówczac spot, którym zachęcaliśmy do adopcji psów, czekających od wielu lat na swój nowy dom. Wierzyliśmy, że wśród około pół miliona pasażerów, którzy codziennie podróżują MPK, znajdą się odpowiedzialne osoby, które przygarną dorosłe, doświadczone życiowo psy. Tak też się stało. Kampania przyniosła błyskawiczny skutek. Wszystkie zwierzęta występujące w filmie szybko znalazły nowe domy.

Zobacz spot

 

O MPK po angielsku

Owen Williams przyjechał do naszego miasta w 2012 r. i postanowił tu zostać. Obecnie uczy języka angielskiego wrocławian, a wolny czas spędza a żoną Polką i niedawno urodzoną córeczką. To on zaproponował nam wspólną realizację projektu, za pomocą którego chciał przekonanie obcokrajowców do przyjazdu do naszego miasta. Tak powstała seria krótkich filmów o Wrocławiu, które trafiły na YouTube. Owen tłumaczy w nich jak dojechać z lotniska do centrum Wrocławia, jak kupić bilet i przemieszczać się po naszym mieście czy jak korzystać z aplikacji iMPK. Wskazówek udziela w języku angielskim. Przy realizacji i montażu zdjęć pomagali nam studenci Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wroclaw Airport
Wroclaw main train station & new trams
Wroclaw: An Introduction...Wroc-what?!
Wroclaw: Renoma and the National Forum of Music
Wroclaw Stadium

 

Wolontariat - współpraca z Fundacją „Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci”

Wiosną 2016 r. uruchomiliśmy pracownicy wolontariat. Zaczęliśmy od udziału we Wrocławskim Biegu Sponsorowanym oraz zbiórki plastikowych nakrętek na rzecz Wrocławskiego Hospicjum dla Dzieci. Istnieje ono od 2007 r. Jego podopiecznych chorych neurologicznie, genetycznie i onkologicznie nie można wyleczyć, ale można zadbać o komfort ich życia. Od 2011 r. Fundacja zbiera plastik nadający się do recyklingu. Za pieniądze z jego sprzedaży podopieczni Hospicjum są wysyłani na turnusy rehabilitacyjne, opłacana jest ich rehabilitacja domowa oraz kupowany specjalistyczny sprzęt medyczny. W ramach wolontariatu wzięliśmy też udział we Wrocławskim Biegu Sponsorowanym wokół Pergoli, z którego dochód przeznaczono na pomoc podopiecznym fundacji.

Wolontariat MPKWolontariat MPK

 

Zmęczone Torby

Nikt nie lubi, gdy "zmęczone torby" zajmują nam miejsce w autobusie lub tramwaju. Swoimi przemyśleniami na ten temat podzielili się z nami nasi pasażerowie, nadsyłając nam grafiki w ramach konkursu ogłoszonego na facebooku. Konkurs cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem mediów. Zwycięscy zostali nagrodzeni gadżetami, a ich prace wyświetlaliśmy w naszych autobusach i tramwajach.

Zobacz

 

Zakochaj się w MPK

Podróż tramwajem lub autobusem to doskonała okazja do odnalezienia tej jednej jedynej osoby. Dlatego od 2012 roku organizujemy walentynkową akcję nie tylko dla zakochanych, ale także dla tych, którzy jeszcze nie znaleźli swojej drugiej połówki. Stałym elementem kampanii jest pojawiające się w lutym w naszych pojazdach specjalne miejsca dla osób jeszcze nie zakochanych, oznaczone charakterystycznymi naklejkami z dwoma serduszkami. Siadający na nim pasażer daje znak innym, że jest gotowy na miłość swojego życia. Poza co roku przygotowujemy też inne atrakcje związane z tą akcją, w 2016 r. był to konkurs na przepis na udany związek, w którym nagrodą były warsztaty kulinarne ze znanym szefem kuchni, a w 2015 r. nasi pasażerowie za pośrednictwem monitorów w naszych pojazdach mogli przekazać swoim ukochanym osobom walentynkowe życzenia.

zakochaj się w MPKzakochaj się w MPK

 

Konkurs na najlepszego kierowcę i motorniczego MPK Wrocław

Każdego roku organizujemy konkurs, w którym wyłaniamy najlepszych kierujących MPK Wrocław. Nasi motorniczowie i kierowcy autobusów przystępują najpierw do testu teoretycznego, z pytaniami między innymi z zakresu obsługi pasażerów, przepisów ruchu drogowego oraz podstawowych zasad budowy i eksploatacji taboru. Ci z najlepszymi wynikami przechodzą do drugiego etapu – konkurencji praktycznych. Konkurs jest dla kierujących okazją do poszerzania swojej wiedzy i rozwijania umiejętności. Pasażerom MPK pokazujemy zaś, że zatrudniani przez nas pracownicy mają wysokie kwalifikacje.

Relacja filmowa z części teoretycznej (Konkurs 2015)
Relacja z części praktycznej

 

Dzień Otwarty MPK

Co roku, we wrześniu jest taki dzień, kiedy otwieramy nasze zajezdnie i zapraszamy naszych pasażerów do wspólnej zabawy. To świetna okazja, żeby zobaczyć jak wygląda nasza praca „od kuchni”. Na zwiedzających czeka mnóstwo atrakcji, m.in. nauka jazdy tramwajem, wielka gra planszowa „Tramwajem przez Wrocław”, występy artystów, pokazy taboru i sprzętu specjalistycznego i całe mnóstwo innych ciekawostek. Dzień Otwarty MPKDzień Otwarty MPKDzień Otwarty MPKDzień Otwarty MPK

 

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu - 16-22 września

W 2002 r. Komisja Europejska zainicjowała kampanię, której celem jest zachęcenie mieszkańców miast i okolic do korzystania z ekologicznych środków transportu, w tym komunikacji miejskiej. Miasta z całej Europy przygotowują wówczas liczne imprezy i atrakcje, skupiające się na uświadomieniu jak największej liczby osób o tym, jak wielki wpływ ma motoryzacja na zdrowie i jakość życia w mieście. Wrocław także przygotowuje eventy i atrakcje skupiające się na promocji transportu publicznego. Kluczowym punktem w programie kampanii jest zawsze Europejski Dzień bez Samochodu, przypadający 22 września, kiedy to komunikacją miejską można podróżować bez biletu. Wśród wydarzeń, które odbyły się w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu był m.in. happening na Moście Uniwersyteckim w 2015 r., w którym pokazaliśmy jak wiele osób może na raz podróżować jednym tramwajem i jak to może wpływać na zmniejszenie korków w mieście. Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

 

Wystawy plenerowe

Regularnie organizujemy wystawy promujące komunikację miejską. Do tej pory można je było zobaczyć np. na Placu Solnym, deptaku na ul. Oławskiej czy we wrocławskim zoo. Ich tematy to między innymi 120 lat tramwaju elektrycznego, 135 lat tramwaju we Wrocławiu, MPK przeciw wandalom czy 70 lat MPK.

wystawy plenerowe