Ikona standardu tekstu prostego

Modernizacja tramwajów MPK Wrocław trwała niespełna półtora roku. Jej pozytywne efekty odczują tak pasażerowie, jak i motorniczowie. To między innymi klimatyzacja w całym pojeździe, nowoczesny system informacji pasażerskiej, system monitoringu obejmujący cały pojazd czy nowe układy hamulcowe.

W latach 2006 – 07 w zakładach Skody w Pilźnie wyprodukowano dla MPK Wrocław aż 17 niskopodłogowych tramwajów. Przez kilkanaście lat służyły pasażerom, a każdy z nich przejechał ponad pół miliona kilometrów. Remont pojazdów był więc potrzebny. Podjęła się go firma SAATZ.

Rozpoczął się na początku 2021 roku, zakończył w maju 2022 r. W tym czasie zmodernizowane pojazdy sukcesywnie wracały na wrocławskie tory. Teraz widzimy efekty dużego przedsięwzięcia.

- Nasz cel jest prosty: jeszcze większe bezpieczeństwo i lepszy komfort jazdy tak pasażerów, jak i motorniczych, bo przecież jedno z drugim nierozerwalnie się łączy. Stąd, w pojazdach pojawiła się klimatyzacja czy nowy system informacji pasażerskiej. Z kolei same tramwaje są odnowione wizualnie, zyskały nowy design i oświetlenie ledowe – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

MPK Wrocław ma świadomość, że dziennie z komunikacji miejskiej korzystają tysiące pasażerów, także tych wymagających pomocy w codziennym funkcjonowaniu.

- Nie zapominamy także, to oczywiste, o pasażerach ze szczególnymi potrzebami. Dlatego, na poręczach tramwajów zauważymy światła, ułatwiające poruszanie się osobom niedowidzącym oraz niewidomym. Tablice kierunkowe też są lepiej widoczne. Na zmianach, które wprowadziliśmy skorzystają wszyscy – dodaje prezes MPK Wrocław.

Modernizacja tramwajów przyczyniła się nie tylko do poprawy komfortu dla pasażerów. Także motorniczowie zyskali chociażby bardziej ergonomiczne fotele. Co kluczowe, z perspektywy roli przewoźnika, poprawiły się też kwestie bezpieczeństwa – Skody mają teraz nowy układ napędowy oraz nowy układ hamulcowy.

Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa nowoczesny monitoring, który obejmuje nawet pantograf. Ledowe oświetlenie – wewnątrz pojazdu i na zewnątrz – jest bardziej energooszczędne, a zatem bardziej ekologiczne.

Kompleksowa modernizacja jednego tramwaju pochłonęła 3,8 miliona złotych. Szacunkowo, jeżeli chodzi o całą pulę Skód – to niemal 65 milionów zł wydanych na poprawę warunków dla podróżnych. Taki remont wagonów pozwoli przez kolejne kilkanaście lat wozić pasażerów komfortowo i bezpiecznie.

Modernizacja Skód to element dużej rewolucji taborowej, którą prowadzi MPK Wrocław. Po torach jeździ 26 kompleksowo zmodernizowanych Protramów 205 WrAs. Przede wszystkim jednak do Wrocławia sukcesywnie trafiają nowe tramwaje – jeździ już kilkanaście z 46 zamówionych Moderusów Gamma, z kolei na mocy umowy z firmą PESA Bydgoszcz do Wrocławia trafi do 40 nowych pojazdów.