Ikona standardu tekstu prostego

 

Na siedmiu pętlach tramwajowych we Wrocławiu pojawią się smarownice. Dzięki nim wagony będą mniej eksploatowały szyny na łukach. A to pozwoli torowcom MPK zaoszczędzić na ich konserwacji czas i pieniądze.

Smarownice zamontowano już pilotażowo na pętli Tarnogaj oraz na nowo wyremontowanym torowisku na skrzyżowaniu ul. Kołłątaja/Peronowej/Piłsudskiego. W ramach prac torowych w ciągu ulicy Olszewskiego smarownice pojawią się w tym roku na pętli Biskupin. Teraz MPK Wrocław ogłosiło przetarg na montaż kolejnych takich urządzeń.

Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Wszystko bez udziału motorniczego – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Szyny nie tylko eksploatują się przez to wolniej, ale także niwelujemy pisk, który powstaje, gdy tramwaj jedzie po łuku.

Jest to szczególnie dokuczliwe, gdy po takim łuku pętli jadą tramwaje typu Skoda 16T lub Skoda 19T. Dzięki nowym smarownicom, wagony te będą przejeżdżały ciszej oraz będą mniej zużywać szyny.

 

Oprócz smarownic na Biskupinie i Tarnogaju urządzenia zainstalujemy na pętlach: Leśnica, Kromera, Sępolno, Księże Małe, Klecina i Oporów. ­Nie wykluczamy, że w kolejnych latach będziemy je montować w innych miejscach – dodaje Balawejder.

Jak zaznacza przewoźnik, środek smarujący będzie biodegradowalny, nie zagrażający środowisku i wykonany z bezpiecznych dla przyrody składników. Smar nie będzie także wydłużał drogi hamowania tramwaju, więc nie będzie obawy, że motorniczy straci kontrolę nad wagonem.

Smarownice na pętlach tramwajowych w ramach nowego przetargu:

  • Pętla Leśnica – smarownica jednotorowa,
  • Pętla Kromera – smarownica dwutorowa,
  • Pętla Sępolno – smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa,
  • Pętla Księże Małe – smarownica jednotorowa,
  • Pętla Klecina – smarownica dwutorowa,
  • Pętla Oporów – smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa.