Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

MPK Wrocław

Ikona standardu tekstu prostego

W środę, 24 kwietnia, MPK Wrocław przedstawiło dalsze plany inwestycji w tabor. Ogłoszono nowe przetargi, w tym na modernizację tramwajów typu Skoda 19T. Spółka zamierza także dalej inwestować w autobusy niskoemisyjne.

Rewolucja taborowa we Wrocławiu, to nie tylko zakup nowego taboru, a także modernizacja istniejącego, przedłużająca jego żywotność i zwiększająca komfort podróżowania. Na nowo wyremontowanej zajezdni tramwajowej Gaj MPK Wrocław zaprezentowało plany modernizacji pojazdów oraz inwestycji w nowy tabor tramwajowy i autobusowy.

Skoda od nowa

Głównym tematem konferencji była modernizacja dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T. Pojazdy te od lat stanowią ważny element floty tramwajowej Wrocławia – na co dzień po wrocławskich torach jeździ ich 31. Wyprodukowane w 2010 roku, znajdują się obecnie w fazie, gdzie ich modernizacja staje się niezbędna dla utrzymania wysokiej jakości usług komunikacyjnych. MPK Wrocław ogłasza przetarg na modernizację 6 pojazdów, z możliwością dalszego rozszerzenia o pozostałych 25, tak by ostatecznie odnowione zostały wszystkie Skody 19T we flocie.

Modernizacja tramwajów Skoda 19T obejmie szeroki zakres działań mających na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa i efektywności eksploatacji. W ramach prac, tramwaje zostaną dokładnie przejrzane oraz poddane kompleksowemu remontowi, w zakresie którego znajdzie się m.in. wymiana napędów na nowe, bardziej energooszczędne, renowacja całej konstrukcji oraz układu hamulcowego tramwaju, oraz instalacja nowoczesnego systemu poręczy i oświetlenia LED. Dodatkowo, tramwaje zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez modernizację drzwi, platform dla wózków oraz wymianę systemów monitoringu oraz informacji pasażerskiej.

W ramach ogłoszonego przez MPK Wrocław przetargu, wyłoniony zostanie wykonawca prac. Pierwsza zmodernizowana Skoda ma przyjechać do Wrocławia 12 miesięcy po podpisaniu umowy. Kolejne tramwaje będą modernizowane w tempie 3 miesięcy na pojazd, zapewniając szybki zwrot zmodernizowanych tramwajów do eksploatacji.

         

Tabor, który elektryzuje

Oprócz modernizacji tramwajów, MPK Wrocław planuje również inwestycje w nowy tabor autobusowy, z naciskiem na pojazdy niskoemisyjne. Uruchomiony został przetarg na zakup kolejnych 21 autobusów elektrycznych. Otwarcie ofert już 27 maja. Planowo chodzi o kupno 21 autobusów, w tym 9 autobusów przegubowych i 12 jednoczłonowych, mogących pokonywać dziennie do 300 km, na bateriach ładowanych w zajezdniach i podczas postoju.

- Zakup ten możliwy będzie dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek MPK o dofinansowanie został już bardzo dobrze oceniony pod kątem formalnym i merytorycznym – zaznacza prezes MPK – obecnie czekamy na ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie oceny finansowej. Środki do dyspozycji NFOŚiGW pochodzić będą z funduszy unijnych w ramach KPO.

Celem prowadzonych przez MPK Wrocław działań jest elektryfikacja dwóch kolejnych linii autobusowych, tj. linii 106 i 129, prowadzących, odpowiednio z Dworca Głównego i ul. Poświęckiej na wrocławskie lotnisko. Obecnie autobusy elektryczne eCitaro - nowoczesne, klimatyzowane, komfortowe, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – obsługują linię K, pierwszą prawdziwie zieloną, niskoemisyjną linię autobusową. Rozbudowywana będzie także infrastruktura – mowa o mobilnej ładowarce do szybkiego ładowania elektrobusów na zajezdni oraz dwóch stacjach ładowania na terenie Portu Lotniczego.

W maju rozpoczną się także pogłębione testy autobusu elektrycznego o wydłużonym czasie pracy baterii, umożliwiającym pokonanie na jednym ładowaniu nawet 400 km. Do września MPK Wrocław prowadzić będzie także testy różnych modeli autobusów z napędem wodorowym, tak by w przyszłości i one zasiliły wrocławski tabor.

         

Rewolucja trwa

Jak zapowiada MPK Wrocław, w planach jest dalsze rozszerzanie oraz modernizacja taboru.

W ubiegłym roku wrocławskie tramwaje przejechały 14 mln km, to o 3 miliony kilometrów więcej niż w poprzednim roku – tłumaczy Witold Woźny, wskazując na potrzebę modernizacji flotu. To efekt uruchomienia nowych, liczących łącznie 11 km, tras przez Szczepin i Popowice oraz na Nowy Dwór.

- Żeby realizować nowe połączenia potrzebujemy nowego, niezawodnego, nowoczesnego taboru – mówi prezes MPK - Sukcesywnie przyjeżdżają do Wrocławia Moderusy Gamma, w sumie będzie ich 46 za 372 mln zł. Niedługo dotrą do nas także następne Pesy Twist 146N, planowo tabor zasil 24 takich pojazdów. W nocy z 24 na 25 kwietnia przyjadą aż dwa nowe pojazdy – czterdziesty Moderus Gamma oraz druga Pesa.

Inwestycje w modernizację tramwajów Skoda 19T oraz zakup nowego taboru autobusowego są kluczowymi krokami w dążeniu miejskiego przewoźnika do zapewnienia wysokiej jakości usług transportowych dla mieszkańców. Modernizacja obecnej floty oraz inwestycje w pojazdy niskoemisyjne odzwierciedlają  także zaangażowanie miasta we wspieranie zrównoważonej mobilności i ochrony środowiska.

         

MPK Wrocław podkreśla, jak ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy są ogłoszone przetargi oraz prowadzone testy nowego taboru. Od ich wyniku zależeć będzie najbliższa przyszłość i kierunki rozwoju wrocławskiej komunikacji publicznej.