Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

MPK Wrocław

Ikona standardu tekstu prostego

Wrocław konsekwentnie stawia na nowoczesny i ekologiczny transport. W nocy z 21 na 22 października na zajezdnię MPK Wrocław dotarła pierwsza z szesnastu nowych Pes Twist 146N, zamówionych w ramach prawa opcji. To początek realizacji drugiego etapu kontraktu z bydgoską Pesą – a zarazem kolejny rozdział w rewolucji taborowej prowadzonej przez MPK.

– Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się! 913 mln zł –­ to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia –  Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu.

             

Wrocław przyspiesza taborową rewolucję

Nowoczesny tramwaj przyjechał do miasta wcześniej, niż przewidywał harmonogram, co potwierdza sprawną realizację kontraktu. Teraz pojazd przejdzie proces homologacji i niezbędne przygotowania techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.

W ramach prawa opcji MPK Wrocław zamówiło 16 dodatkowych tramwajów Pesa Twist 146N. Po zakończeniu dostaw, w stolicy Dolnego Śląska kursować będzie łącznie 40 nowoczesnych pojazdów z tej serii, co znacząco odmłodzi i ujednolici flotę miejskich tramwajów.

Wrocław to jedno z miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław – Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.

Tramwaj skrojony na miarę Wrocławia

Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia: nowoczesny system informacji pasażerskiej, klimatyzacja, ładowarki USB, rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, miejsce dla osoby z psem przewodnikiem oraz pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.

Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga – antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu.

– Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczy wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.

Zamówienie z perspektywą na lata

Podpisany w 2021 roku kontrakt z Pesą obejmował początkowo zakup 24 tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16. MPK Wrocław w pełni skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk.

– To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej – mówi prezydent Sutryk – Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska – coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.

             

Największy taborowy projekt w historii miasta

Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw, po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów – 46 Moderusów Gamma i 40 Pes Twist. To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.

Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach.

– We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność – podkreśla prezes Woźny – Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.

Nowa Pesa 146N już wkrótce rozpocznie testy homologacyjne, a po ich zakończeniu wyjedzie na wrocławskie torowiska. Wtedy wrocławianie będą mogli przekonać się sami, że to właśnie przyszłość komunikacji miejskiej w stolicy Dolnego Śląska – cicha, nowoczesna i w pełni przyjazna pasażerom.