Ikona standardu tekstu prostego

 

Jak hamuje tramwaj? Jak jest zbudowany wagon i jakie są jego najważniejsze podzespoły? Z czym na drogach muszą się na co dzień mierzyć motorniczowie MPK? To tylko część zagadnień, jakie na specjalnym szkoleniu przekażą wrocławskim policjantom pracownicy miejskiego przewoźnika.

Całodzienne zajęcia podzielone są na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. Oba wypełnione są wiedzą o eksploatacji tramwajów, która może przydać się mundurowym funkcjonariuszom w ich codziennej pracy.

Każdego dnia nasze pojazdy pokonują we Wrocławiu około 120 tysięcy kilometrów. 1400 prowadzących przy pomocy 600 pojazdów trzy razy okrąża ziemię każdej doby. Te szkolenia pozwolą mundurowym lepiej poznać ich pracę i gdy dojdzie do liczenia pasażerów, być bardziej wyrozumiałymi – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.

 

Na pewno ta wiedza nam się przyda i zostanie wykorzystana w trakcie obsługi zdarzeń drogowych – mówi Zastępca Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu mł. insp. Przemysław Kozioł. – Czasami mają miejsca sytuacje na drodze, gdzie winnym jest motorniczy, ale są to zdarzenia incydentalne. Najczęściej mamy tutaj winę obcą – wtargnięcie czy ewentualnie nieuwaga jakiegoś kierującego doprowadza do kolizji.

Na pierwszej części szkolenia policjanci przypomną sobie szczególne przepisy ruchu drogowego,  odnoszące się do pojazdów szynowych. Druga natomiast odbędzie się na pokładzie tramwaju i będzie bardziej praktyczna.

Policjanci zasiądą za sterami tramwaju i, pod okiem naszych instruktorów, przekonają się jak wygląda awaryjne hamowanie rozpędzonym składem – mówi rzecznik MPK Wrocław, Bartosz Naskręski. – Notorycznie dochodzi do zajeżdżania drogi motorniczym przez innych kierujących. Nasi pracownicy muszą wówczas w ułamku sekundy ocenić, czy ewentualne awaryjne hamowanie nie spowodowuje aby większego zagrożenia dla pasażerów tramwaju niż sama kolizja, do której mogłoby dojść.

Na zajęciach pracownicy MPK podzielą się z policjantami także wiedzą typowo techniczną – np. o elementach rozruchowych, sterowniczych czy o zasilaniu wagonu. Ogólna orientacja na ten temat pomoże funkcjonariuszom w ocenie przebiegu różnych zdarzeń drogowych z udziałem taboru MPK.

Szkolenia dla policjantów będą odbywały się cyklicznie, w niedużych grupach zorganizowanych w reżimie sanitarnym. Przewoźnik podobne szkolenie przeprowadzi w przyszłym tygodniu dla Straży Pożarnej.