Powstanie większy dom dla wrocławskich tramwajów. MPK rozpoczęło rozbudowę zajezdni Borek
Po zakończeniu gruntownej modernizacji obiekt przy ulicy Powstańców Śląskich 209 pomieści aż 130 pojazdów. Powstanie miejsce na nowoczesne tramwaje mające obsłużyć powstające trasy na Nowy Dwór oraz na Popowice. Prace budowlane potrwają 14 miesięcy i pochłoną 42,5 miliona złotych.
TORYwolucja się nie zatrzymuje – w wakacje doszło do wymiany rozjazdów przed zajezdnią tramwajową Borek, teraz przyszedł czas na rozbudowę samego obiektu. W rezultacie zmieści się tam aż 130 tramwajów (obecnie jest miejsce na 100 składów).
To kluczowe, ponieważ MPK Wrocław cały czas prowadzi rewolucję taborową. Trwa systematyczna dostawa 46 nowoczesnych tramwajów Moderus Gamma 2. Przewoźnik podpisał też kontrakt na zakup 24 tramwajów produkowanych przez bydgoską Pesę, a dzięki opcji zamówiona pula może powiększyć się nawet do 40 nowych pojazdów.
- Rozpoczynająca się inwestycja to konsekwencja decyzji, która zapadła dwa lata temu: rezygnacji z budowy nowej, dużej zajezdni na Złotnikach. Tramwaje, które zamówiliśmy i właśnie do nas docierają, tutaj znajdą swój nowy dom – mówił wiceprezydent Jakub Mazur podczas rozpoczęcia prac budowlanych na Zajezdni Tramwajowej Borek. - Zakup nowego taboru musi znaleźć odzwierciedlenie w bazie, w której będziemy mogli przechowywać, remontować, utrzymywać nowe tramwaje, które mają służyć mieszkańcom Wrocławia.
Prezydent jest zadowolony, że kontrakt na przebudowę wygrała wrocławska firma. Zrealizuje go Zakład Sieci i Zasilania, który z MPK Wrocław współpracuje często i efektywnie.
- Po TORYwolucji, która przyniosła wymierne efekty w postaci istotnego spadku liczby wykolejeń, po rewolucji taborowej, którą pasażerowie odczuwają każdego dnia, rozpoczynamy pracę u nas w domu, na zajezdni – podkreśla prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. - Dziś rozpoczynamy przebudowę tej zajezdni, ale zmodernizujemy również dwie pozostałe. Na zajezdni Gaj prace już trwają; pięć milionów złotych kosztuje modernizacja tamtejszej hali. Później przejdziemy do Ołbina, zajezdni najtrudniejszej, historycznej. Chcemy z niej zrobić funkcjonującą perełkę. Miejsce, gdzie będziemy bezpiecznie dbać o tramwaje i jednocześnie, gdzie będziemy pokazywać kolejnym pokoleniom historię tramwaju elektrycznego we Wrocławiu.
Prezes podkreśla, że prace na zajezdni Borek nie będą odczuwalne dla pasażerów. Ze wszelkimi wyzwaniami logistycznymi MPK poradzi sobie bez zmian w kursowaniu tramwajów.
Rozbudowa Zajezdni Tramwajowej Borek zakłada poszerzenie istniejącej infrastruktury, m.in. powstanie kilometra nowych torów wraz z 26 rozjazdami i zwrotnicami, modernizację obecnego torowiska, a także stworzenie nowych przyłączy zasilających zajezdnię w media (prąd, woda, ciepło, kanalizacja).
Jest także opcja budowy nowej hali obsługi codziennej tramwajów, gdzie powstaną cztery stanowiska, hali magazynowej, nowego budynku dla pracowników biurowych oraz nowych wiat – magazynowej, rowerowej oraz tej na wózki tramwajowe.
Inwestycja ma też dodatkowy społeczny wymiar. W jej ramach powstanie ekran akustyczny – wysoki na 5 i długi na 215 metrów. Wyraźnie poprawi to komfort życia okolicznych mieszkańców.