Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Ikona standardu tekstu prostego

W środę 24 maja Kancelaria Prezydenta poinformowała, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. To oznacza, że kierowcy oraz motorniczowie zyskali status funkcjonariuszy publicznych. Zgodnie z prawem, ustawa zacznie obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Pierwsze pomysły nad nadaniem kierowcom oraz motorniczym statusu funkcjonariusza publicznego pojawiły się już w ubiegłym roku. We wrześniu MPK Wrocław razem z MZK w Jeleniej Górze i Bielsku-Białej wysłało w tej sprawie wspólny apel do Ministra Sprawiedliwości. Ostatecznie projekt nowelizacji trafił do Sejmu, a następnie do Senatu, gdzie bez żadnych poprawek został przyjęty i przekazany do podpisu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Głównym celem wprowadzenia zmian jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa osób kierujących pojazdy komunikacji miejskiej oraz zapewnienie im ochrony prawnej, która do tej pory ich nie obowiązywała.

- To przełomowy moment w historii komunikacji zbiorowej. Ogromnie cieszymy się z tego, że Prezydent podpisał nowelizację. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo pasażerów i pracowników, a status funkcjonariusza publicznego bezpośrednio przekłada się na jego wzrost. Mimo euforii nie zapominamy jednak o pozostałej części załogi spółek komunikacyjnych, dlatego kolejnym etapem, o który będziemy zabiegać, jest włączenie do chronionej grupy osób kontrolerów biletowych oraz pracowników Nadzoru Ruchu – mówi prezes MPK Wrocław Witold Woźny.

Status funkcjonariusza publicznego mają w Polsce m.in. posłowie, senatorowie, policjanci oraz ratownicy medyczni. Za około dwa tygodnie do tego grona już oficjalnie dołączą również kierowcy autobusów, motorniczowie oraz maszyniści.

- Praca, jaką wykonują nasi kierujący to służba społeczeństwu. Każdego dnia te osoby zapewniają nam możliwość przemieszczania się po mieście za pomocą środków komunikacji zbiorowej. To bardzo ważne, aby podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych kierowcy i motorniczowie czuli się bezpiecznie i mogli skupiać się na zapewnieniu tego bezpieczeństwa osobom znajdującym się w pojazdach – dodaje wiceprezes MPK Wrocław Przemysław Nowicki.

Zgodnie z artykułem 222 Kodeksu Karnego § 1. - Kto narusza nietykalność cielesną funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.