Ikona standardu tekstu prostego

 

Zrealizowaliśmy 20 infrastrukturalnych inwestycji w ostatnich dwunastu miesiącach, w ramach trwającej TORYwolucji. Niemal drugie tyle zapowiadamy na nadchodzący, 2022 rok. Po raz kolejny na poprawę stanu wrocławskich torowisk miasto przeznaczy 80 mln złotych.

To kolejny udany rok dla Wrocławia, jeżeli chodzi o remonty torowisk. Sukcesem zakończyliśmy planowane na ten rok inwestycje. Wszystko wskazuje na to, że kolejny będzie równie dobry.

Niepowstrzymana TORYwolucja

Program TORYwolucja z powodzeniem realizujemy już od dwóch lat, przeznaczając na to 80 milionów złotych rocznie. To nie tylko remonty torów, ale także sieci trakcyjnej, zwrotnic, rozjazdów. Wszystkiego tego, co jest konieczne do bezpiecznego i wygodnego podróżowania tramwajami  – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk – Warto także przypomnieć, że w ostatnich dwóch latach przeznaczyliśmy w sumie ponad miliard złotych na komunikację zbiorową – dodaje prezydent Sutryk.

Prace prowadzone były przez cały rok i koordynowane w taki sposób, by w jak największym stopniu ograniczać wynikające z nich utrudnienia w ruchu. W kluczowych punktach miasta, jak na ul. Powstańców Śląskich czy przy pl. Dominikańskim prowadzone były etapami, aby nie zamykać na raz ruchu we wszystkich kierunkach.

Chciałbym bardzo serdecznie podziękować przede wszystkim mieszkańcom Wrocławia za cierpliwość, radnym miejskim za pieniądze, panu prezydentowi Jackowi Sutrykowi za przychylność i wsparcie, a moim współpracownikom i naszym podwykonawcom za naprawdę dobrze wykonaną robotę – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.

Inwestycje tramwajowe to jednak nie tylko domena MPK. Dużo działo się także na budowie tramwaju na Popowice, Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór, czy remoncie ul. Krakowskiej –nadzorowanych przez spółkę Wrocławskie Inwestycje. Łącznie do użytku zostało oddanych 11,2 km nowych i wyremontowanych torowisk.

 

To już zrobione!

Do osiągnięć tegorocznej TORYwolucji zalicza się m.in. kolejny etapu remontu al. Hallera oraz ul. Złotoryjskiej (czyli łącznika ul. Legnickiej z Trasą Autobusowo-Tramwajową na Nowy Dwór). W tych miejscach urządziliśmy zielone torowiska. Wyremontowaliśmy też tory na ul. św. Mikołaja i Ruskiej. Zakończyły się prace przy ul. Olszewskiego, na linii do pętli „Biskupin”.

Bardzo dużo działo się w newralgicznych miejscach sieci tramwajowej, czyli na skrzyżowaniach. Dobiega końca ostatni etap wymiany rozjazdów i łuków na placu Dominikańskim. Podobne inwestycje zostały zrealizowane także na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i al. Hallera, al. Hallera i ul. Grabiszyńskiej czy Podwala i ul. Sądowej. W ciągu ul. Kazimierza Wielkiego takie prace toczyły się w kilku miejscach: na skrzyżowaniu z ul. Szewską i Widok oraz na wysokości ul. Krupniczej.

Wyciągnęliśmy także wnioski z zeszłej zimy i wymieniliśmy aż 70 zwrotnic na terenie całego Wrocławia – podkreśla prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Dzięki temu nie damy się zaskoczyć kolejnej zimie i minimalizujemy ryzyko awarii, jakie pamiętamy z lutego mijającego roku.

Duża ulgą dla pasażerów komunikacji miejskiej były także remonty przejazdów tramwajowych. Nowe szyny, podbudowa i nawierzchnia pojawiły się na placu Strzegomskim, na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich z Kutnowskiej, u zbiegu Legnickiej i Zachodniej czy też na ul. Legnickiej na wysokości skrzyżowania z ul. Bolesławiecką (przy Dolmedzie).

Co przed nami?

Wciąż trwa wymiana łuków i rozjazdów na placu Jana Pawła II. W pierwszy etapie (gotowym od kilku tygodni) torowcy pracowali po stronie ul. Ruskiej i św. Mikołaja. Niedługo zakończy się etap II – od strony ul. Legnickiej. Kolejne będą obejmowały środek skrzyżowania, a potem jego północną i południową część.

Zadanie to będzie skoordynowane m.in. z pracami przewidzianymi na Podwalu. Tam zrealizujemy dwie inwestycje: remont torowiska od placu Jana Pawła II do ul. Mostowej (z wyłączeniem mostu Sikorskiego) oraz od placu Orląt Lwowskich do pl. Jana Pawła II.

– Mamy ambitne plany na przyszły rok. Z dużych zadań warto wymienić choćby ul. Kosmonautów, gdzie będziemy remontować całe torowisko od skrzyżowania z ul. Jeżowską aż do pętli „Leśnica”. Oczywiście włączają w to samą pętle – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.

Przeprowadzimy też prace w ciągu ul. Świdnickiej. Tam w 2022 roku przewidziane zostały dwa zadania: modernizacja torowiska na placu Kościuszki wraz z torowiskiem do ul. Piłsudskiego i rozjazdem oraz wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego od strony ul. Powstańców Śląskich wraz z torowiskiem do ul. Swobodnej. Zmodernizowany zostanie fragment torowiska w al. Kochanowskiego w pobliżu mostu Szczytnickiego.

W planach są również wymiany rozjazdów: w węźle przy zajezdni Borek, na ul. Jedności Narodowej (na skrzyżowaniach z ul. Nowowiejską i Słowiańską), przy moście Zwierzynieckim, w ul. Piłsudskiego (przy skrzyżowaniu ze Stawową) i na ul. Małachowskiego (skrzyżowanie z ul. Pułaskiego).

 

TORYwolucja 2021 w liczbach:

  • 20 zrealizowanych inwestycji
  • 70 wymienionych zwrotnic
  • 80 mln złotych na infrastrukturę torową
  • 11,2 km wyremontowanych i nowych torowisk
  • w tym 1,4 km nowych zielonych torowisk