Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

MPK Wrocław

Ikona standardu tekstu prostego

Pierwsza zmodernizowana SKODA 19T już we Wrocławiu!

MPK Wrocław stawia na rewolucję taborową. Oprócz zakupu nowych pojazdów, Spółka modernizuje dobrze znane mieszkańcom Wrocławia tramwaje Škoda 19T. W piątek, 31 października, na Zajezdni Borek zaprezentowano pierwszy z sześciu odnowionych egzemplarzy. Docelowo na tory może wyjechać aż 31 zmodernizowanych tramwajów. 

             

Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Po Wrocławiu kursuje już 46 tramwajów Moderusów Gamma, a zaledwie kilka dni temu powitaliśmy kolejną, nową Pesę 146N. To oznacza, że po zakończeniu dostaw będziemy mieli we Wrocławiu aż 86 zupełnie nowych tramwajów przypomina prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Jednak wzmacnianie taboru to nie tylko duże zakupy, ale też inwestowanie w starsze tramwaje. Dzięki temu tramwaj 19T, będzie nam służył przez kolejne lata, tym razem w nowoczesnym wydaniu – dodaje.

Pierwszy zmodernizowany tramwaj Skoda 19T dotarł do Wrocławia aż pół roku przed planowanym terminem. Dostawa jest efektem umowy podpisanej w październiku 2024 roku pomiędzy MPK Wrocław a spółką SAAT. Zgodnie z kontraktem firma przeprowadzi kompleksowy remont sześciu tych dwukierunkowych pojazdów. Wrocławski przewoźnik po raz kolejny współpracuje z SAATZ – w latach 2021 - 2022 roku ta sama firma zrealizowała kapitalny remont tramwajów Skoda 16T, które po modernizacji z powodzeniem obsługują linie miejskie.

Nowe życie wrocławskich Skód

Tramwaje 19T od lat są znane mieszkańcom Wrocławia. Powstały w 2010 i od tamtej pory były niezbędne do obsługi linii 18 i 21 (a wcześniej linii 31, 32 i 33). Ich charakterystyka sprawia, że tramwaje mogą obsługiwać ruch przy krańcówkach, na przykład pod stadionem. Nie potrzebują pętli tramwajowej, by móc zmienić kierunek jazdy. Dobrze sprawdzają się też w czasie remontów pętli, gdy jest uruchomiony ruch wahadłowy.

To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego są bardzo ważnym elementem naszego taboru tramwajowego. 19 T służyły pasażerom 15 lat, a na ich liczniku wybiło prawie milion przejechanych kilometrów. Zdecydowaliśmy, że ich modernizacja będzie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem – zarówno ekonomicznie jak i ekologicznie - informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. Remont jednego dwukierunkowego tramwaju to koszt 6 milionów, natomiast kupno nowego przewyższa tę kwotę o 10 milionów - podsumowuje.

              

Bezpieczeństwo i większy komfort pasażerów

Zmodernizowany tramwaj zanim wyjedzie na tory musi przejść przez ważny etap wyposażenia. Przede wszystkim zostaną w nim zamontowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Następnie przejdzie przez testy, które, jeśli przejdą pomyślnie, pozwolą na wyjazd tramwaju z początkiem 2026 roku.

Po starym tramwaju zostało w zasadzie tylko „pudło” – to profesjonalne określenie na główną część konstrukcyjna pojazdu. Reszta wyposażenia jest nowa.

Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczegowymienia wiceprezes MPK Przemysław Nowicki.

W tramwajach będzie jaśniej dzięki oświetleniu LED-owemu - podobne lampy pojawią się na zewnątrz pojazdu. Wymienione zostaną też systemy monitoringu i informacji pasażerskiej. Zamontowany zostanie system zliczania pasażerów pozwalający na badanie potoków pasażerskich.

Nie zabraknie również dodatkowych rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami. Zakupiono nowe pochylnie i poręcze ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Poręcze będą wyposażone w oświetlenie, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym, poprawiając dostępność tramwajów. Tramwaj przeszedł całkowitą metamorfozę, jest traktowany jak nowy. Zostanie wyposażony też w defibrylatory AED.

              

Inwestycja na lata

W kolejnych miesiącach MPK Wrocław będzie sukcesywnie przyjmować następne dostawy wyremontowanych tramwajów Skoda 19T. W pierwszym etapie przewoźnik zamówił sześć pojazdów, jednak to dopiero początek szerzej zakrojonego programu modernizacji taboru.

Zamówienie objęte prawem opcji przewiduje remont jeszcze 25 kolejnych egzemplarzy. Spółka zapowiada, że w pełni z tej możliwości skorzysta. Łączna wartość całego kontraktu wyniesie 186 mln zł.

Modernizacja tramwajów Skoda 19T to inwestycja w komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale też w przyszłość komunikacji miejskiej we Wrocławiu – podkreśla prezes MPK Wrocław.

Remont tych tramwajów przedłuży ich żywotność o następne 15 lat.